5 paivana Gijonissa me jakaannuimme kahdeksi ryhmaksi, lahihoitajat ja nuoriso-ja vapaa-ajan ohjaaja opiskelijat erikseen, me toiset menimme botanical gardeniin ja toiset el bibioon tyossaoppimaan. Aamulla saapuessamme botanical gardeniin meille esiteltiin puutarhan paikkoja nuorten kierrattessa meita pitkin botanical gardenia. Meille naytettiin nuorten erilaisia projekteja esim. maan mittaus (jarvi), vesipisaran muotoinen labyrintti jossa oli umpikujia ja tehtavia seka erilaisia kasveja seka hedelmia. Sen jalkeen kun nuoret olivat saaneet omat hommansa hoidettua, niin menimme maatalousnayttelyyn. Siella kiersimme muutaman tunnin katsellen eri elaimia mm. lehmia, sonneja, sorsia, palloafrokanoja yms. Maatalous nayttelyssa oli myos myynnissa kaikenlaista ekologista ostettavaa mm. kasvon pesu aineita jotka olivat tuotettu pelkastaan luonnon raaka aineista, eri maistiaisia joihin ei ollut lisatty lainkaan variaineita kuten kaikkia erilaisia marmeladeja ja hilloja. Paikassa oli myos elaintenapujarjesto jossa ostamalla jotain autoit elaimia.
Toiselle ryhmälle esiteltiin El Biblion tiloja ja ryhmiä. Jokainen laitettiin eri ikäryhmän mukaiseen ryhmään: 3-vuotiaiden ryhmä oli Karhut, 4-vuotiaiden Tiikerit ja 5-vuotiaiden Leijonat. Opiskelijat seurasivat päiväkodin opetusta ja tutustuivat talon tapoihin. Siellä huomattiin, että opetus oli itse asiassa aikalailla leikin muodossa ja saman kaltaista kuin suomalaisissakin päiväkodeissa. Green Care -teemaa ei huomattu vielä oikeastaan ollenkaan. Lasten kanssa kommunikointi oli hyvin haasteellista kielimuurin vuoksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti