RAPORTTI
IRLANNISTA /Mari-Sofia Lumiaho, lähihoitajaopiskelija, OMNIA
Suoritin
osan työssäoppimis jaksostani Irlannin Dublinissa 9.1.2014-6.2.2014 välisenä
aikana. Työskentelin näkövammaisten lasten ja nuorten koulussa nimeltä Child
Vision, National Education Centre For Blind Children. Koulun toiminta
rahoitettiin pääosin yksityisten lahjoituksilla ja koulussa toimi mittava määrä
vapaaehtoistyöntekijöitä.
Koulussa
lapsilla ja nuorilla oli yksilölliset viikko-ohjelmat; osa kävi koulussa yhtenä
päivänä viikossa, toisilla oli koulua joka päivä. Oppilaat olivat iältään
yhdeksän kuukautisesta vauvasta ammattitutkintoa opiskeleviin nuoriin.
Työskentelin
aamupäivät esikoulussa, missä avustin ryhmässä, jossa oli kolmesta kuuteen
vuotiaita, pääosin vaikeasti vammaisia lapsia. Iltapäivät työskentelin koulun
yhteydessä pyörivässä terapiatallissa, jossa oli noin 15 hevosta ja ponia.
Tallilla hoidin hevosia ja poneja, sekä avustin ratsastustunneilla.
Hyvän sään
vallitessa kävimme lasten kanssa aamupäivisin kävelyllä koulun alueella. Raikas
ilma, paljas taivas, kaunis puutarha, sekä erilaiset äänet ulkona piristivät
lapsia ja vähän vilkkaammat lapset selvästi rauhoittuivat rattaissaan ja
ihastelivat levollisen oloisina erilaisia aistituntemuksia ulkoilmassa.
Kävelyllä
puutarhassa pysähdyttiin usein myös ihastelemaan hevosia ja pieneläimiä.
Lapsilla oli selkeitä lempieläimiä ja puolestaan eläimiä, jotka tuntuivat
jännittäviltä tai hiukan pelottavilta.
Osa lapsista
kävi aamupäivän aikana ratsastusterapia tunneilla ja iltapäivisin koulun
ulkopuolelta saapui vanhempia ryhmiä tunneille.
Iltapäivisin
hevosten kanssa työskentelivät nuoret ja aikuiset, ratsastuksen lisäksi he
yleensä myös hoitivat hevosia. Hevosten harjaus, satuloiminen ja suitsittaminen
opetti heille mm. keskittymistä, rauhoittumista ja vuorovaikutusta eläimen
kanssa. Kommunikointi vaikeuksista kärsiville eläimen välitön palaute näkyi
selvästi ja jo enemmän hevosten kanssa tekemisissä olleille nuorille päivän
paras hetki saattoi olla tutun hevosen kanssa pieni rapsuttelu ja halaus hetki.
Esikoulun lapsia
jännitti yleensä kovasti hevonen ja ratsastus, mutta pelon selätettyään oli
mahtavaa nähdä ilo ja innostus lasten kasvoilla. Kovasti pelkääväkin lapsi
yleensä rauhoittui nopeasti ja itseluottamuksen kasvettua hevosen luo meneminen
helpottui aina vaan enemmän seuraavalla kerralla. Hevosen lämpö ja liikkeet eri
askellajeissa rentouttivat lapsia ja luottamuksen kasvaessa loi turvallista
oloa.
Lapset ja
nuoret ratsastivat kentän lisäksi muuallakin koulun alueella ja kävivät välillä
terapiaradalla, missä he kokivat erilaisia aisti- ja tunne-elämyksiä hevosten
ja ponien kävellessä erilaisten pohjien päällä. Radalla oli mm. kumipohjaa,
vesipohjaa, lankkuja, hienoa hiekkaa ja soraa. Ympäri rataa, molemmin puolin
oli rakennettua seiniä, missä oli erilaisia pintoja ja esineitä
kosketeltavissa, sekä pieniä tehtäviä kuten renkaan heittoa ämpäriin yms.
Nuorilla oli
oppitunteja puutarhassa, jolloin he opettelivat puutarhanhoitoa mm. hoitaen
kasveja ja istuttaen taimia.
Koulun alueella työskenteli paljon
vapaaehtoisia työntekijöitä ja suurin osa eläintenhoitajista oli vapaaehtoisia.
Lapset
seurustelivat eläinten kanssa usein ja nuoremmat oppilaat toimintakykynsä
mukaan harjoittelivat hoitamaan erilaisia eläimiä.
Blogipostaus tehty Mari-Sofia Lumiahon raportista /Blogin hallinnointi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti